Közös ügyek

megcsinaljukMottó:Ha megteszitek, amit parancsolok nektek, a barátaim vagytok.
Nem nevezlek többé szolgának benneteket,
mert a szolga nem tudja, mit tesz ura.” (Jn 15,14-15)

A mai evangéliumban a két testvér története hangzik el, amelyet az emberek többsége csak úgy ismer: a tékozló fiú története. Ezt a példabeszédet sokan, sokféleképpen elemzeték már, én most egy olyan vetületéről szólnék pár szót, amelyre Sári hívta fel a figyelmet, és ami engem személyesen is megérintett: az idősebb fiú szolgának érzi magát az apja mellett.

Jézus ezt a példabeszédet a farizeusoknak és írástudóknak mondja el, akik méltatlankodtak miatta: „Ez bűnösökkel áll szóba, sőt eszik is velük”. (Lk 15,1) Az idősebb testvér képében nekik kell magukra ismerniük, tulajdonképpen ők mondják a Jézusban megjelent Úristennek “Látod, én annyi éve szolgálok neked és egyszer sem szegtem meg parancsodat. És nekem még egy gödölyét sem adtál soha, hogy egyet mulathassak a barátaimmal. Most meg, hogy ez a fiad megjött, aki vagyonodat rossz nőkre pazarolta, hizlalt borjút vágattál le neki.” (Lk 15,29-30).

A kerettörténetből, de különösen az apa válaszából világos: mindaz, ami az atya házában van, az idősebb testvéré, hiszen az apa már felosztotta a fiai között az örökséget. Mégis a fiú nem gazdának érzi magát, hanem szolgának, aki az apja parancsait teljesíti, és hiába várja, hogy ura, vagyis az apja megjutalmazza. Értsük meg: eredendően az apja iránti tisztelet hajtja, hogy semmit sem tart a magáénak, míg él az apja (hiszen az örökségéről van csak szó), és mindent úgy tesz, ahogyan az apja jónak látja. Ugyanígy jártak el a farizeusok is: az Isten iránti hódolatból aprólékos igyekeztek minél inkább megtartani a Törvényt, és várták Istentől a megígért jutalmat. Az Isten és ember közötti távolságot elismerve igyekeztek úgy engedelmeskedni Istennek, ahogy a gazdájának a rabszolga.

Jézus a példabeszédben válaszolva nem vonja kétségbe ezt az igyekezetet, illetve annak őszinteségét. Nem mondja az apa, hogy azért az idősebb fia is volt, hogy megsértette a parancsokat, és azért kapott ezt-azt. Isten nem kicsinyes, és az igazsághoz tartozik, hogy a fiatalabb és az idősebb testvér teljesítményét nem lehet egy napon említeni. Igen, a fiatalabb testvér valóban otthagyta az apját, már apja életében magáénak tekintette az örökségét, el is pazarolta, és nem törődött vele, hogy az apjának is juttasson abból, amit ő keresett meg, míg az idősebb testvér otthon maradt, alávetette magát az apja akaratának, és gondoskodott mindarról, amit az apja vagyonának tartott. Az apa válaszában a “egyszer sem” és a “soha” ellenpontja a “mindig” és a “minden”: ebben elismerés (“egyszer sem szegtem meg parancsodat” – “mindig velem vagy“) és ígéret (“még egy gödölyét sem adtál soha” – “mindenem a tiéd“) van.

Az igaz embernek, legyen bár izraelita vagy keresztény, nem szabad elfelejtenie, hogy az Úr nemcsak a Teremtő Isten, aki a világ, s benne az ő korlátlan ura (Jer 18,1-9), hanem a Szövetség Istene is, a szövetségé, amelyet Isten ezzel az ígérettel kötött meg: “Ha engedelmeskedsz az Úr, a te Istened parancsainak, amelyeket ma adok neked, s szereted az Urat, a te Istenedet, az ő útjain jársz, megtartod parancsait, törvényeit és rendelkezéseit, életben maradsz és megsokasodsz, s az Úr, a te Istened megáld azon a földön, ahova indulsz, hogy birtokodba vedd. ” (MTörv 30,16) Itt is szó van az engedelmességről, ám ez a szövetséges hűsége, nem a rabszolga köteles tisztelete. De mi a kettő között a legfontosabb különbség?

Az, hogy a szövetségeseknek közösek a céljaik, míg az úr-szolga viszonyban a rabszolga az úr céljait szolgálja, az ő céljai az úrnak nem fontosak. Isten azonban irgalmas; irgalmassága, amely szeretetének tevékeny megnyilvánulása, éppen azt jelenti, hogy az emberrel való együttérzés indítja cselekvésre. Istennek – bármennyire hihetetlen is ez – fontosak a mi céljaink, méghozzá nemcsak az örök üdvösség célja, de minden más is, ami nincs ártalmunkra. Isten hihetetlen gazdagsága, a világban található minden teremtett jó, mind-mind az emberiség boldogságára szolgál – még ha a bűntől megfertőzött emberiség nem is mindig erre használja. Isten terve azonban nem változott meg: ő most is azt akarja, hogy boldogok legyünk, s vágyaink teljesüljenek.

Isten nem egy multicég könyörtelen vezetője, akinek semmi sem fontos, csak a vállalati célok teljesülése (adott esetben az emberiség üdvözítése), hanem Jóságos Atya, akinek az is fontos, hogy mennyire érezzük magunkat otthon az életünkben. Ha nekem nem hiszik el, talán Jézusnak igen: “Én azért jöttem, hogy életük legyen és bőségben legyen.” (Jn 10,10) “Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak benneteket, s arra rendeltelek, hogy menjetek, teremjetek gyümölcsöt, maradandó gyümölcsöt; akkor mindent megad nektek az Atya, amit a nevemben kértek tőle.” (Jn 15,16)

Igen, Jézus szerint az Isten és az ember szövetsége így működik: “a Te célod az én célom, és az én célom a Te célod”. Ez a keresztény remény és bizalom alapja, amelyre konrét ígéretünk is van: “Ne aggodalmaskodjatok hát, és ne kérdezgessétek: Mit eszünk, mit iszunk? Ezeket a pogányok keresik. Mennyei Atyátok tudja, hogy ezekre szükségetek van. Ezért ti elsősorban az Isten országát és annak igazságát keressétek, s ezeket mind megkapjátok hozzá!” (Mt 6,31-33)

Persze egy szövetség fennmaradásáért néha áldozatokat is kell hozni, de ez az áldozatvállalás nem egyoldalú: “Bizony mondom nektek, mindenki, aki értem és az evangéliumért elhagyja otthonát, testvéreit, anyját, apját, gyermekeit vagy földjét, százannyit kap, most ezen a világon otthont, testvért, anyát, gyermeket és földet – bár üldözések közepette –, az eljövendő világban pedig örök életet. ” (Mk 10,29-30) Jézus itt világosan megmondja, hogy nemcsak a túlvilágon jutalmazza a hűséget, de mi okosabbak akarunk lenni nála, és nem hiszünk neki.

Higgyük tehát el, hogy Isten a szövetségesünk akar lenni, és mondjuk neki őszintén: “a Te célod az én célom, és az én célom a Te célod“.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: